av Bernd Lindemann
Landhövding Minoo Akhtarzand utvecklade för styrelsen en vision om att Ostkakans Vänner stärker varumärket Småland som presenterades på årsmötet. Förslaget att jobba mer med frågan antogs av stämman.
Citat från presentationen:
Varumärket Småland bidrar starkt till utvecklingen och tillväxten i Sverige.
Småland ska vara ett igenkänt varumärke för tillväxt, entreprenörsanda, klurighet, samverkan och kvalité - nationellt och internationellt.
Alla som önskar ska kunna skapa sig en framtid med goda levnadsvillkor i Småland
av Bernd Lindemann
4 diplom delades ut på vårt årsmöte.
tilldelas
MIKAEL AHLERUP
”Entreprenören Mikael Ahlerup har med en fokusering på kulturarvet byggt upp en långsiktig och väl genomtänkt affärsidé där alla medarbetare är lika viktiga och delaktiga. Mikael har avlägsnat allt som riskerat att spräcka illusionen av saga och förvandlat Astrid Lindgens Värld till en park med en årlig tillströmning av ca 450 tusen personer från när och fjärran.”
tilldelas
LENA MARIA KLINGVALL
”Lena Maria har trots sitt medfödda handikapp visat medmänniskor hur man, genom sitt engagemang och sitt positiva sätt att vara, kan skapa hopp och framtidstro för alla människor oavsett fysiska förutsättningar. Framgångarna inom bl a sång och musik, simning och konstnärlighet är helt enastående och blivit välkända i hela världen.”
tilldelas
Selim Husic
”1992. Selim Husic kom till Sverige med familj, från ett beryktat koncentrationsläger i Bosnien. 2012. Mr. Waxman i Tranås. Allt för bilen under samma tak, med nio anställda och mångmiljonomsättning i företaget. Åren 1992 - 2012 har för honom inneburit hårt arbete, uthållighet, vara framgångsrik förhandlare, hela tiden sätta upp nya mål, tänka ekonomiskt och förstå att det är viktigt att samarbeta med andra kunniga personer. Selim Husic, Mr. Waxman , är därför en värdig vinnare som årets Nysmålänning.”
tilldelas
Johan Sjöberg
”Johan Sjöberg har på ett synnerligen engagerat, framgångsrikt och professionellt sätt marknadsfört Småland och dess näringsliv i mängder av olika sammanhang. Detta har skett såväl inom Sverige som utanför landets gränser. Johan har också smakfullt och helt i enlighet med föreningens stadgar genomfört den intresseväckande marknadsföringen med stöd av den småländska delikatessen Ostkaka.”